Recensie Luilekkerland, 400 jaar koken in Nederland

0
112
Recensie Luilekkerland

Het stof is weer even van alle oud culinaire boeken gehaald van de Bijzondere Collecties van de universiteit van Amsterdam door culinaire columnisten, vader en dochter, Onno en Charlotte Kleyn. Een jaar lang grasduinden ze door de oude kookboeken met Nederlandse recepten tussen de 17de en de 20ste eeuw. Welke recepten werden er gedeeld? Werden ze nauwkeurig uitgeschreven? En welke bijzondere ingrediënten werden toen de kookpot ingegooid?
Maak je geen zorgen, ze delen een gen waar ze plezier beleven aan het onderzoeken van deze culinaire puzzel. Dat lees je terug. Met de nodige portie humor hebben ze hun bevindingen en enkele bijzondere recepten gebundeld in het boek: “Luilekkerland, 400 jaar koken in Nederland”.

Wat kookboeken vertellen

We geven toe dat we dachten dat het boek over de vaderlandsche eetgeschiedenis zou gaan. We zouden lezen wanneer de hutsepot op tafel kwam, hoe de stroopwafel is ontstaan en wanneer de Nederlanders besloten om die kroket in de muur te gaan steken. Maar dat lees je niet terug. Op zich niet erg, want dit boek is vermakelijk en bevat ook tonnen letters aan geschiedenis. Heerlijk om te lezen. En te blijven lezen. De plaatjes die erbij staan nemen je terug in de tijd. Wie herinnert zich niet die grauwe, vaak onsmakelijke foodfotografie uit oude kookboeken?
Wat zijn we geëvolueerd. Food-Instagrammers mogen blij zijn met anno nu. Het wordt ze een partij makkelijk gemaakt.
Niet alleen in het presenteren van gerechten hebben we sprongen vooruit gemaakt, ook in smaak en gelijkheid (status werd toen heel zichtbaar op etenstijd).

Bordje geschiedenis

Hoe lekker zijn de recepten die worden gedeeld in het boek? Wat we eerder typten, niet alle gerechten zouden nu in de smaak vallen. De recepten in het boek zijn door een ballotage gegaan van de auteurs. Het boek telt nu een smakelijke selectie.
Ons verdict? We zijn fan van het boek omdat we houden van een bordje geschiedenis op een leuke manier. Zin om meteen de rood stekelvarkenpudding van pagnia 110 te maken krijgen we niet. Hoewel er geen rood stekelvarken in de ingrediëntenlijst voorkomt en het eigenlijk om een lekkere griesmeelpudding is met rodebessensap en amandelen gaat. Onze keukenschort blijft toch aan het haakje hangen. Dit is geen kritiek, want het geeft alleen maar het verschil aan van hoe recepten vroeger werden genoemd. Of hoe er over smaak werd gedacht. De auteurs hebben knap werk geleverd en we zijn blij dat we nu verwend zijn met de beste versies van gerechten in Nederland.

Het boek Luilekkerland, 400 jaar koken in Nederland is te koop bij onder andere Bol.com.